깊고 깊은 최고은의 우주

깊고 웅장한 우주를 선물하는 싱어송라이터 최고은

‘최고은’이라고 하면 해외에서의 활약을 떠올리는 이들이 많은 것 같아요.
It seems that many associate your name with your past appearances at Glastonbury.

네, ‘글라스톤베리 2년 연속 초청’ 혹은 ‘한국인 최초 초청’이라는 사실이 꼬리표처럼 따라다니는 것 같아요. 저에겐 영광스러운 꼬리표인 것 같고요.
True. The fact that I’m “the first Korean musician” to have been invited to the festival for “two years in a row” is often the first thing that people think of upon hearing my name. I must say it’s quite humbling of an association for me.

‘싱어송라이터’라는 타이틀도 갖고 있죠.
You’ve got the title of “singer-songwriter” as well.

‘싱어송라이터’는 직접 노래를 만들고 자기 생각을 담아낸다는 점에서, ‘작가’에 가까운 사람이라는 생각이 들어요. 예전에는 가사를 단순히 일기처럼 썼었어요. 시간이 지나면서, 단지 추상적이고 ‘아름다운’ 이야기만 하는 것보다는 구체적인 고민을 표현하는 게 좋겠다는 생각이 들었죠. 가사뿐 아니라 멜로디와 악기까지 포함한 ‘짜임새’를 만들어내려는 노력도 하게 됐고요.
I consider being a singersongwriter similar to being a writer―than a singer, that is―in the way it requires articulating and expressing one’s own insights. When I first started my career, I’d write lyrics as if I were jotting down a journal entry. As time went by, though, I came to pursue more concrete expression of self-reflection on a societal level―rather than expressing merely abstract concepts or what’s considered “positive.”

쉽지 않은 과정일 것 같아요.
Has it been challenging?

‘내가 생각했을 때 멋있는 음악’을 만든 거니까, 알려지는 데엔 오랜 시간이 걸린다는 걸 느껴요. 소신 있게 하고는 있지만, ‘많은 사람에게 사랑받는’ 음악은 아직 아니라는 생각이 들고요. 그런 점 때문에 사실, 누군가 싱어송라이터가 되고 싶다고 하면 격려보다는 염려의 말이 먼저 나오기도 해요.(웃음)
I’ve been making music that I think is cool, which is probably why it takes a while for my songs to be heard. I try to do what I think is right, but that doesn’t always correlate with a certain level of recognition or popularity. For that, I at times find myself responding with words of worry rather than encouragement upon encountering someone who wishes to be a singer-songwriter [laughs].

새 앨범 <노마드 신드롬>이 나왔죠. 들으면서 정말 ‘웅장하다’는 느낌을 받았어요.
You’ve recently released the new album Nomad Syndrome. We must say that its scale of sounds is truly impressive.

사실, 한 3년 정도 준비한 앨범이에요. 사운드에 있어 많은 실험을 한 동시에, 7년 동안 활동해온 경험을 녹이고, 그간 조금은 더 깊어진 작가적인 시점에서 제가 하고 싶은 이야기를 솔직하게 담아냈어요. 싱어송라이터의 의미를 맛볼 수 있는 경험이었죠.
It took me three years to create the album―I got to experiment a lot in terms of sounds while incorporating the experience I’ve gained in the seven years of my musical career. Overall, I tried to convey my stories as a ‘writer’ in an honest manner―it’s been rewarding especially as for experiencing what it means to be a singersongwriter.

‘유목민’이라는 주제가 어떤 의미인지 궁금해요.
What does Nomad refer to?

3년 전부터 했던 고민이 있어요. 저의 정서적인 뿌리가 어디에 있는지에 관한 고민이요. 사회를 관찰하다 보니, 저뿐 아니라 많은 이들이 자신의 정서적 뿌리를 잃었다는 느낌을 받았어요. 사회적으로 자신이 누군지 알아가고, 모험하고, 실패하고, 성취감도 느끼는 과정을 자연스럽게 경험하며 문화적으로 성장할 수 있다고 생각해요. 하지만, 많은 이들에게 그러한 과정이 결여된 것 같아요. 획일적인 초·중·고 교육 후에 ‘평생 직장’을 찾는 것 따위로만 ‘자신’을 찾는 일이 가능하다는 인식 때문에요. 그런 이들이 온전한 ‘자기 삶’으로 돌아가기 바라는 마음, 스스로가 삶의 ‘주어’를 찾아가기 바라는 바람과 고민을 앨범에 담았어요.
There’s a question on identity that’s been on my mind since three years ago: I wanted to find out where my cultural root lied. Observing the society, I could sense that many have lost their ‘cultural root.’ The process of finding out who you are on a societal level by exploring freely, making mistakes and obtaining a sense of achievement, I think, is important―I consider that’s what brings cultural progress. But such process is indeed lacking for many of us, as the matter of finding one’s self is assumed to lie in having a stable, highpaying job and such―after all the years of institutionalized, inthe-box schooling, that is. My wish for everyone to ‘migrate back to their life,’ to gain back the autonomy towards their life is what I tried to convey in the album.

한국과 헝가리에서 녹음을 진행했다고 들었어요.
We heard that recording was in Korea and Hungary.

네. 연희동의 ‘스튜디오 로그’와 헝가리 부다페스트의 스튜디오에서 녹음을 진행했어요. 헝가리에 방문했던 이유는 <부다페스트 스프링 페스티벌>에 한국 대표로 출전하게 돼서였어요. 저의 프로듀서와 사운드 엔지니어 팀도 함께였는데, 그곳 녹음실은 어떨까 궁금했어요. 찾아가게 된 곳은 허허벌판에 홀로 자리한, 돌을 쌓아 만든 집 한 채였어요. 웅장한 사운드를 낼 수 있어 감탄했던 그곳에서 ‘원 테이크’ 기반으로 녹음했어요. 끊지 않고 한 호흡에 불러 담아내는 것. 그게 저의 에너지를 표현하기에 좋겠다고 판단해서 그렇게 했어요. 저와 함께하는 팀에 프로듀서와 사운드 엔지니어가 있고, 모두 역할이 적절히 분배되어 있어 가능한 일이었죠. 그래서, 앨범도 자체 제작하고요.
Yeah, at Yeonhui-dong‘s Studio Log and a studio located in Budapest. I was in Hungary to perform at Budapest Spring Festival, with my team of producer and sound engineer. We wondered how the recording studios were structured there, and ended up at this one studio located in the middle nowhere. It was basically a one-unit house built with rocks, and the scale of sounds that it allowed was truly grand. The recording was done on a single-take basis, which we thought was appropriate in expressing the particular energy. It was all possible because I had my team with me―we released the album in a D.I.Y manner, as well.

앞으로 어디에서 만날 수 있나요?
Tell us about your upcoming shows.

한 달에 한 번, ‘이어스 업(Ears-Up)’이라는 공연을 ‘스튜디오 로그’에서 하고 있어요. 이번 발매한 앨범을 중심으로 12월 23일과 24일에 벨로주에서 단독 공연을 할 거고요, 1월 18일에는 <EBS 스페이스 공감> 공연이 예정돼 있어요. 그리고, 연초에 ‘엘리펀트 스페이스’라는 갤러리에서 특별한 공연을 할 계획이에요. ‘가장 작지만 가장 큰 뮤지엄’이라는 수식어를 가진 곳인데요, 영상과 사진 등 시각예술이 어우러진 공연을 보여드릴 거예요. 많이 보러 와주세요!
I’ve been doing Ears-Up shows, a series of intimate concerts, at our recording studio every month. On the 23rd and 24th of December, there will be my solo concerts at Veloso, while on January 18th, I’ll be at EBS Space Sympathy. Also, sometime during the early part of 2018, there’s going to be a special series at Elephant Space―“the smallest yet the biggest gallery” in Seoul, as they say―incorporating the visual arts such as video and photography. Please come see me!

INSTAGRAM @iamgonne


에디터 원아림
포토 김윤식

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